Άιρτον Σένα: Η Formula 1 έχασε έναν επιδραστικό οδηγό, ακόμα και σήμερα, τον Άιρτον Σένα την 1η Μαίου του 1994 που κανείς δεν πρόκειται να ξεχάσει.
Πιο συγκεκριμένα το grand prix της Formula 1 του Σαν Μαρίνο, στην πίστα της Ίμολα, δεν είχε ξεκινήσει καλά. Ο Άιρτον Σένα είχε εκφράσει τις ανησυχίες του, που ήταν και μοιραίες. Ο Βραζιλιάνος άφησε στην πίστα την τελευταία του πνοή και σκόρπισε θλίψη στον πλανήτη και την πατρίδα του.
Ήταν η πρώτη χρονιά, του 28χρονου τότε οδηγού με τη Williams. Άφησε πίσω τη McLaren, με την οποία είχε πάρει τρία σερί πρωταθλήματα.
Το grand prix ήταν το 4ο εκείνης της χρονιάς. Στα δοκιμαστικά της Παρασκευής, ο τότε νεαρός Ρούμπεν Μπαρικέλο είχε ένα ατύχημα. Κι έτσι δεν κατάφερε να πάρει μέρος. Ήταν και προστατευόμενος του Σένα. Τον συμβούλευε και του έλεγε πάντα να προσέχει.
Στις κατατακτήριες του Σαββάτου έχασε την ζωή του ο Αυστριακός Ρόλαντ Ρατζενμπέργκερ, με Simtek. Το μονοθέσιο του χτύπησε σε τοίχο με περισσότερα από 300 χλμ./ωρα.
Τα δύο περιστατικά θορύβησαν τους πάντες. Και φυσικά τον Άιρτον Σένα. Που στην συγκέντρωση των οδηγών της Κυριακής πήρε το λόγο. Τόνισε πως θα αναλάβει πρωτοβουλίες για να γίνει αυστηρό το πλαίσιο ασφαλείας. Και θα είναι η τελευταία φορά που θα λάβουν μέρος χωρίς αυτούς του κανόνες που θα ζητήσει.
Έκλαιγε…
Η κοπέλα του, Αντριάνα, τον είχε δει να κλαίει και να παρακαλεί να μην τρέξει κανείς οδηγός σε αυτή την πίστα.
«Θέλω να ζω, γεμάτος πολύ έντονα. Ποτέ δεν ήθελα να ζω με… εκπτώσεις, ταλαιπωρημένος από αρρώστια ή τραυματισμό. Αν μου συμβεί κάποιο ατύχημα που θα μου κοστίσει τη ζωή, ελπίζω αυτό να κρατήσει ένα δευτερόλεπτο», είχε ξεκαθαρίσει σε παλαιότερη συνέντευξη του.
Ήταν η μοίρα του τέτοια όμως… Ο αγώνας ξεκίνησε με τον Βραζιλιάνο οδηγό να έχει την pole position. Και στον δεύτερο γύρο έγινε αυτό που στιγμάτισε ακόμα και σήμερα την Formula 1.
Ο Σένα ήταν στην στροφή Ταμπουρέλο. Έκανεμ να στρίψει με το τιμόνι του, αλλά δεν υπάκουσε. Η Williams του συνέχισε να πηγαίνει ευθεία. Βγήκε από την πίστα, αλλά η αμμοπαγίδα δεν του έκοψε πολύ την φόρα. Αποτέλεσμα ήταν να συνεχίσει το μονοθέσιο και να σταματήσει πάνω στον τσιμεντένιο τοίχο. Η ταχύτητα ήταν 250 χλμ./ώρα και ο Σένα βρήκε ακαριαίο θάνατο.
Τρία εξαρτήματα του μονοθεσίου τον χτύπησαν στο κεφάλι, μάλιστα δύο από αυτά διαπέρασαν το κράνος του.
Η σημαία της Αυστρίας
Μέσα στο κόκπιτ οι διασώστες βρήκαν μια σημαία της Αυστρίας. Ο Βραζιλιάνος σκόπευε να την υψώσει αν έπαιρνε τη νίκη, για να τιμήσει τον Ρατζενμπέργκερ, που πέθανε μια μέρα νωρίτερα.
«Ήμουν ένας από αυτούς που σχεδίασαν το όχημα στο οποίο πέθανε ένας σπουδαίος άνθρωπος. Ξέρω ότι έκανα κάτι λάθος. Δεν με ενδιαφέρει αν αυτό το λάθος προκάλεσε το δυστύχημα. Αλλά το γεγονός ότι εγώ σχεδίασα κάτι λανθασμένα με βαραίνει και δεν θα έπρεπε να έχω επιτρέψει να χρησιμοποιηθεί στο μονοθέσιο», είπε ο χαρακτηριστικά μετά το ατύχημα ο Άντριαν Νίουι. Ήταν ένας από τους δύο σχεδιαστές. Ο άλλος ήταν ο Πάτρικ Χεντ, τεχνικός διευθυντής τότε της Williams. Απαλλάχθηκαν στη συνέχεια των κατηγοριών, αλλά και οι δύο δεν ξεπέρασαν το σοκ.
Στην Βραζιλία ο Σένα λατρευόταν σαν θεός. Η κυβέρνηση, τότε, κύρηξε τριήμερο πένθος. Πάνω από 1 εκατ. άνθρωποι βρέθηκαν στην κηδεία του.
Ο Σένα γεννήθηκε στο Σάο Πάολο της Βραζιλίας, στις 21 Μαρτίου του 1960. Σε ηλικία 4 ετών έδειξε την αγάπη του για την ταχύτητα, μέσω των kart. Σε ηλικία 13 ετών έτρεχε ήδη σε αγώνες. Το 1981 πέρασε στην Ευρώπη. Κέρδισε το αγγλικό πρωτάθλημα Formula 1600. Το 1983 κέρδισε το βρετανικό πρωτάθλημα Formula 3.
Και το 1984 ξεκίνησε την καριέρα του στην Formula 1. Ξεκίνησε με την ομάδα της Toleman. Μεταπήδησε στην Lotus και στη συνέχεια πήγε στην McLaren, όπου κέρδισε τα τρία παγκόσμια πρωταθλήματά (1988, 1990, 1991).